НА ЖИВО
Радио NRD2 Култура
Програма / Култура, Музика
|
Тикер в 23:00 ч.
Фотографът Райна Власковска е носителят на Националната награда за фотографско изкуство „Анастас Карастоянов“ за 2024 година.
Тя получи п ...
|
6179
Цветни аспекти
Капуани Киуанга покри с хиляди мъниста канадския павилион на Венецианкото биеналеСтотици хиляди малки стъклени мъниста покриват целия канадски павилион на Венецианското биенале на изкуството тази година. Проектът, озаглавен Trinket („Дрънкулка“, англ.) е на Капуани Киуанга – първата чернокожа жена, излагала в канадския павилион. В павилиона са разположени и четири скулптури от един и същ материал, инкрустирани с мъниста
Костадин Новаков
| 10 Август 2024, 12:10 ч.
Стотици хиляди малки стъклени мъниста покриват целия канадски павилион на Венецианското биенале на изкуството тази година. Проектът, озаглавен Trinket („Дрънкулка“, англ.) е на Капуани Киуанга – първата чернокожа жена, излагала в канадския павилион. В павилиона са разположени и четири скулптури от един и същ материал, инкрустирани с мъниста. Чрез проекта си авторката разказва историята на Венецианското стъкло и иска да покаже как то променя света. Комисар на павилиона е Националната галерия на Канада, а куратор е Гаетане Верна. Това е първият път, когато художник драпира павилиона в пищни нишки от кобалтово-сини мъниста, посочва канадското издание CBC. ПАВИЛИОНЪТ Според архитектурния историк Питър Сийли, който е асистент във Факултета по архитектура, ландшафт и дизайн на Даниелс в Университета на Торонто, цитиран от канадското издание Сanadian Аrchitect, вниманието, с което са поставени мънистата, е красива почит към проектирания през 1957 г. канадски павилион. По думите му, това е едно от великите произведения на следвоенния италиански модернизъм. „Докато павилионът понякога е критикуван като пространство, трудно за излагане, инсталацията на Киуанга е идеално адаптирана към заобикалящата я среда. Нанизите от мъниста имат изящни детайли, които могат да бъдат внимателно разгледани отблизо. И както самият павилион е проектиран около две дървета, растящи в него, мънистата са монтирани около знаци за изход, противопожарни аларми и други елементи, характерни за съвременните сгради. Временен повдигнат под, леко отстранен от стените, позволява на мънистата да падат в плитка пролука. Полученият ефект подчертава вертикалната непрекъснатост на преливащите една в друга повърхности, покрити с перли“, казва той. МЪНИСТАТА КАТО ВАЛУТА Инсталацията основно се състои от conterie (зърнени мъниста), исторически използвани като разменна монета. Векове наред мънистата, наречени conterie, се произвеждат на остров Мурано и се използват като валута и за бартер, набирайки популярност през XVI век, когато европейските търговци и изследователи разширяват глобалния си обхват. „Тези малки, миниатюрни стъкълца оформят нашия модерен и постмодерен свят“, разказа Киуанга преди откриването на Венецианското биенале, цитирана от CBC. „Интересувам се как самите материали могат да бъдат документи на човешко, социално и политическо взаимодействие“, отбелязва тя пред изданието. „Киуанга използва тези малки стъкълца, за да изгради монументалното от миниатюрното, като всяко мънисто действа като свидетел на минали взаимодействия, променили социално-икономическия пейзаж на шестнадесети век и след това. Работата се занимава с често разрушителната история на търговията и с това как търговията с тези мъниста е оформила света“, пише на сайта на биеналето. Капуани Киуанга е родена в Канада, а в момента живее в Париж. По думите на изданието Аrtnews тя е известна със своята изследователска практика, която се занимава със скулптура и инсталация до фотография, видео и пърформанс. „Често насочва вниманието си към историите на онези, които са били насилствено маргинализирани, забравени или заличени, фокусирайки се върху трансатлантическата търговия с роби, Зелената книга и цветните декорации, правени за дипломатически срещи с африкански нации“, пише още сайтът. Павилионът на Канада се намира във Венецианските градини и може да бъде разгледан до 24 ноември. Както информирахме, тазгодишното издание на Биеналето бе официално открито на 20 април. Негов главен куратор е Адриано Педроза, а темата е „Чужденци навсякъде“.
Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща.
Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
|
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева |
Красимира Друмева представя свои творби в ретроспективна изложба
|
Астория е като криво огледало насочено към обществото ни
|
Йордан Камджалов: Коледният ни концерт е поклон към будители, формирали облика на културата и музиката на XX век
|
Силистренският театър ще зарадва най-малките си зрители с нова премиера
|
Белослава представя нов сингъл
|
Време за четене - месец Ноември
Препоръчани заглавия |
Райна Власковска е тазгодишният носител на Националната награда за фотографско изкуство „Анастас Карастоянов“
|
Кемниц, Нова Горица и Гориция поеха щафетата като европейски столици на културата за 2025 г.
|
Симфониета Шумен ще отбележи 70 години от одържавяването на оркестъра с два тържествени концерта
|
Майстор Иван Тонев-Гърбача е ушил ръчно повече от 150 мъжки костюма, възраждайки абаджийско-терзийския занаят
|
Започна Националният конкурс за млади изпълнители на популярна песен „Съзвездие“
|